In september 1879 werd de eerste concessie voor een privélijn in België toegekend op initiatief van senator Joseph-Emmanuel Zaman (bijgenaamd “de Baron”), een industrieel die in het kasteel van Wasseiges woonde en fortuin had gemaakt door de suikerfabriek van Ambresin op te richten. Dit was de geboorte van de Zaman trein! Deze smalspoortrein, die een traject van 9,5 km tussen Noville-sur-Mehaigne en Ambresin aflegde, was oorspronkelijk bedoeld om suikerbieten naar de suikerfabrieken in de regio te vervoeren, maar kreeg een concessie op voorwaarde dat hij ook passagiers zou vervoeren.
De Zaman locomotieven, die een Belgisch ontwerp hadden, hadden geen tender en konden dus net zo gemakkelijk vooruit als achteruit rijden. Deze trein was erg populair, mensen uit Brussel en daarbuiten kwamen om hem te zien. De wagons hadden smalle deuren waardoor passagiers met overgewicht niet naar binnen konden.
De rails en locomotieven werden tijdens de Eerste Wereldoorlog ontmanteld.
De Zaman was een erg populaire trein.